• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

چه چیزی باعث نازایی زنان می‌شود؟

چه چیزی باعث نازایی زنان می‌شود؟

چه چیزی باعث نازایی زنان می‌شود؟

چه چیزی باعث نازایی زنان می شود؟

اضافه وزن و کمبود وزن هر دو می‌تواند نقش مهمی در قدرت باروری زنان داشته باشد.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “چه چیزی باعث نازایی زنان می شود؟” پرداخته است.

نازایی چیست؟

نازایی هنگامی اتفاق می افتد که یک زوج بعد از روابط جنسی منظم، بدون استفاده از روش های جلوگیری، قادر به باروری نباشند. این مشکل ممکن است به این علت که یکی از زوجین نازاست یا اینکه خانم قادر نیست جنین را تا اتمام بارداری حمل کند، اتفاق بیفتد.
این مشکل اغلب بعد از عدم باروری طی ۱۲ ماه رابطه‌ی جنسی منظم بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری، تایید می شود. 

نازایی هنگامی اتفاق می افتد که یک زوج بعد از روابط جنسی منظم، بدون استفاده از روش های جلوگیری، قادر به باروری نباشند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

حال میخواهیم به این نکته مهم بپردازیم که چه چیزی باعث نازایی میشود همچنین شاخص هایی که باید انجام شوند و یا از آن ها پرهیز شود تا شانس باروری بالا برود را به شما معرفی میکنیم:

چاقی

جا به جا کردن وزن اضافی با خود می تواند روی تولید هورمون تاثیر بگذارد و باردار شدن را برای یک خانم سخت کند. هر چقدر وزن یک خانم از وزن سلامتش بالاتر باشد، احتمال اینکه کاهش عملکرد تخمدان را تجربه کند بیشتر است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین مشکلات هورمونی بین زنان در سن باروری است و علت اصلی نازایی است.

چه چیزی باعث نازایی می شود؟ 10
چه چیزی باعث نازایی می شود؟ 10

بالا رفتن سن

زمانی که یک زن در سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی به یائسگی می رسد، به دلیل عدم تخمک گذاری دیگر قادر به باردار شدن نیست. اما این اتفاق می تواند قبل از یائسگی هم برای خانم ها پیش بیاید و یک خانم ممکن است مشکل نامنظمی و کاهش تخمک گذاری را تجربه کند.هیچ سن رسمی برای کاهش احتمال باروری وجود ندارد.

سن یائسگی برای زنان با یکدیگر فرق می کند و در بعضی زودتر از دیگران رخ می دهد. به همین دلیل بهترین کار این است که خیلی زود و تا زمانی که دیر نشده به یک متخصص مراجعه کنید.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (9)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (9)

مواد شیمیایی خانگی

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و ترکیبات صنعتی می تواند توانایی یک زن و شوهر را به داشتن فرزند تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

این مواد شامل: ۹ PCB ( که سالهاست ممنوع شده اند )  آفت کش دو نوع پلاستیک به نام فتالات که معمولا در عطرها و لاک های ناخن پیدا می شوند، سم فوران، که محصول جانبی از احتراق صنعتی است.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (8)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (8)

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به جنین در حال رشد صدمه می زند. در مرحله اول سیگار کشیدن شانس خانم ها برای باردار شدن را کم می کند.

سیگار کشیدن باعث مختل شدن هومون ها و صدمه رسیدن به DNA در مردان و زنان می شود. این آسیب شامل کسانی که کم سیگار می کشند نیز می شود. برای بالا بردن شانس خود بهتر است سیگار نکشید و از دود آن نیز تا جایی که ممکن است دور بمانید.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (11)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (11)

الکل

پزشکان در مورد استفاده از این نوشیدنی ها به خانم ها هشدار می دهند. همچنین، الکل هم قبل از بارداری و هم در طول آن بسیار مضر است. نوشیدن الکل در دوره بارداری می تواند باعث تولد زودرس نوزاد شود.

بهترین کار ترک کامل استفاده از نوشیدنی های الکلی است چون هم باعث حفظ سلامت خودتان می شود هم فرزندتان.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (7)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (7)

شیردهی

اینکه در طول شیردهی نمی توان باردار شد یک افسانه است. اما این درست است که آوردن کودکی دیگر در حالی که یک شیرخوار دارید بسیار مشکل است مخصوصا برای مادری که شیرده است.

خانم هایی که به دلیل بالا رفتن سنشان می خواهند سریع فرزند دیگر نیز به دنیا بیاورند تا دیگر نگران اوضاع باروری خود نباشند، باید حتما با پزشک خود درباره مدت شیردهی صحبت کنند. همچنین بهتر است قبل از اقدام به بارداری یک سال و نیم صبر کرد.

تحقیقات نشان داده خانم هایی که پس از بدنیا آوردن فرزند کمتر از ۱۸ ماه برای بارداری بعدی صبر کردند ممکن است تولد زودرس فرزند جدید را تجربه کنند.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (4)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (4)

ورزش شدید

اگر بیش از حد شدید ورزش کنید می تواند روی تخمک گذاری اثر منفی بگذارد. این مشکل فقط برای ورزشکاران خیلی لاغر اتفاق نمی افتد، اخیرا تحقیقی با موضوع باروری و عقیمی انجام شد.
محققان دریافتند خانم هایی که وزن متعادل دارند اگر در هفته بیش از پنج ساعت ورزش بیش از حد سنگین انجام دهند شانسشان برای بارداری کم می شود.
واضح ترین نشانه داشتن مشکل بالقوه بهم خوردن چرخه قاعدگی است. حتی با کم شدند و سبک شدن این دوره نیز باید توسط یک دکتر ویزیت شوید.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (12)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (12)

مشکل تیروئید

تحقیقات نشان داده مشکل تیروئید می تواند با مشکلات تخمک گذاری و بارداری تداخل داشته باشد. افرادی که از مشکل شدید تیروئید رنج می برند برخی علائم را به صورت آشکار دارند.
برخی خانم ها از اینکه چنین مشکلی دارند بی اطلاع هستند و این به دلیل خفیف بودن علائم آن باشد. با این حال در همین حد نیز تیروئید ممکن است تاثیر منفی خود را بگذارد، پس انجام یک آزمایش ضرری ندارد.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (2)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (2)

کافئین

برخی تحقیقات نشان داده اند که اگر معتاد کافئین باشید ممکن است با بارداری به مشکل بخورید. کافئین با انقباضات عضلانی که تخمک ها به کمک آن از تخمدان و از طریق لوله فالوپ به رحم می روند تداخل دارد.

در یک تحقیق مشخص شد نوشیدن ۵ فنجان قهوه یا بیشتر در طول روز می تواند شانس باروری یک زن را نصف کند. با این حال بعضی تحقیقات هم می گویند کافئین با قدرت باروری تداخلی ندارد.
برای اطمینان بهتر است به میزان کافئینی که در روز مصرف می کنید نگاهی بیندازید و اگر خیلی بالا است کنترلش کنید.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (5)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (5)

سابقه ی مشکلات بهداشت جنسی

عفونت های منتقله از راه جنسی مانند سوزاک و کلامیدیا می تواند حتی سالها پس از تماس یک خانم با آن باعث بیماری التهابی لگن و مشکلات باروری شود. در واقع، کلامیدیا می تواند باعث صدمه به لوله های رحم بدون هیچ نشانه ی دیگری شود.

بسیاری از زنان تا زمانی که به مشکلات بارداری بر نخورند اصلا متوجه این مسئله نمی شوند. این مهم است که اشاره شود عفونت واژینال ( مانند عفونت قارچی ) روی باروری هیچ تاثیری ندارد.

چه چیزی باعث نازایی می شود؟ 11
چه چیزی باعث نازایی می شود؟ 11

استرس

تحقیقات نشان داده خانمهایی که آنزیم های استرس بیشتری داشته باشند با بارداری نیز مشکل خواهند داشت. نه اینکه استرس به تنهایی باعث این اتفاق می شود، بلکه توصیه ی آنها به خانمهایی که قصد بارداری دارند این است که از چند ماه قبل تلاش کنند سطح استرس را پایین بیاورند.

استرس بالا می تواند سطح هورمون و تخمک گذاری را تغییر دهد. استرس خود به تنهایی بد نیست، اما وقتی مقدارش بیش از حد بالا می رود و فرد به آن به صورت منفی پاسخ می دهد می تواند آثار مخربی روی سلامت و بدنمان داشته باشد.

چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (3)
چه چیزی باعث نازایی می‌شود؟ (3)
برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: