• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری عفونتی است که به‌وسیله تماس پوست با ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “زگیل تناسلی در بارداری چگونه است؟” پرداخته است.

درصورتی‌که این ویروس به‌موقع درمان نشود، ممکن است که خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. اما آیا زگیل‌های تناسلی در بارداری می‌توانند برای جنین و مادر خطرناک باشند؟ 

زگیل تناسلی در بارداری

 زگیل تناسلی نوعی عفونت محسوب می‌شود که ممکن است، از طریق رابطه جنسی ایجاد شود. معمولاً خانم‌های باردار برای تشخیص زگیل تناسلی در بارداری هیچ‌گونه آزمایشی انجام نمی‌دهند. اما درصورتی‌که پزشک متوجه وجود زگیل در ناحیه تناسلی شود، از فرد می‌خواهد که آزمایش‌های مربوطه را انجام دهد.

زگیل تناسلی در بارداری
زگیل تناسلی در بارداری

علائم زگیل تناسلی در بارداری

معمولاً هیچ نشانه‌ای برای زگیل تناسلی وجود ندارد. رایج‌ترین علائم آن زگیل‌ها محسوب می‌شوند. زگیل‌ها برآمدگی‌های با رنگ روشن هستند که ممکن است، به‌تنهایی رشد کنند. همچنین امکان دارد که چند زگیل در کنار هم روی پوست ایجاد شوند. معمولاً خانم‌های باردار زگیل را احساس نمی‌کنند. اما ممکن است با احساس خارش یا سوزش به وجود آن پی ببرند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

تأثیر بارداری بر زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در بارداری با تغییرات هورمون‌ها بزرگ‌تر از همیشه می‌شود. معمولاً خانم‌های باردار ترشحات واژنی دارند. همین ترشحات محیط مرطوبی را برای رشد و بزرگ‌تر شدن زگیل تناسلی ایجاد می‌کنند. علاوه بر این ممکن است که زگیل تناسلی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.

درمان زگیل تناسلی در بارداری

 در حال حاضر هیچ درمانی برای زگیل تناسلی در بارداری وجود ندارد. همچنین دارویی هم برای درمان زگیل موجود نیست. ولی معمولاً در درمان‌ها بر کنترل علائم زگیل تناسلی تمرکز می‌شود. علاوه بر این زگیل تناسلی برای جنین نیز خطرناک نیست. اما معمولاً زمانی که زگیل‌ها بزرگ یا دردناک شوند، باید درمان را آغاز کرد.

زگیل تناسلی در بارداری (1)
زگیل تناسلی در بارداری (1)

روش‌های مختلف برای درمان زگیل تناسلی

معمولاً زمانی که زگیل‌های تناسلی در بارداری سبب ناراحتی خانم باردار شوند، پزشک از روش‌های مختلفی برای درمان آنها استفاده می‌کند.

  • فریز کردن زگیل‌های تناسلی
  • برداشتن زگیل تناسلی توسط سوزاندن آن
  • لیزردرمانی
  • جراحی

آیا زگیل تناسلی بر زایمان تأثیر دارد؟

به‌طورکلی زگیل تناسلی هیچ تأثیر بدی بر زایمان فرد نمی‌گذارد. گاهی اوقات زگیل‌های تناسلی بزرگ ممکن است که با خون‌ریزی همراه باشند. ولی معمولاً این نوع زگیل‌ها خطری را برای زایمان ایجاد نمی‌کنند. در صورتی که زگیل‌های تناسلی در روند زایمان اخلال ایجاد کنند، زایمان به‌صورت سزارین انجام می‌شود.

درمان زگیل تناسلی بعد از وضع حمل

زمانی که دکتر به وجود زگیل تناسلی در بارداری پی ببرد، معمولاً از خانم باردار می‌خواهد که درمان را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازد. پس از تولد نوزاد مادر باید آزمایش‌های دیگری را انجام دهد. اما زگیل‌های تناسلی اغلب بدون درمان خاصی از بین می‌روند. در غیر این صورت فرد متخصص از روش‌های مختلفی مانند فریز کردن، سوزاندن یا بریدن آنها استفاده می‌کند.

آیا زگیل تناسلی قابل انتقال به جنین است؟

زگیل تناسلی در بارداری سلامت جنین را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. هنوز هم اختلاف‌های بسیار زیادی برای واگیردار بودن این ویروس وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهند که امکان انتقال این ویروس از مادر به جنین بسیار کم است. اما احتمال دارد که جنین در رحم مادر به زگیل تناسلی دچار شود. ولی خوشبختانه این زگیل هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند و بعد از مدتی خودبه‌خود از بین می‌رود.

زگیل تناسلی در بارداری (2)
زگیل تناسلی در بارداری (2)

واکسن زگیل تناسلی در بارداری

بهترین روش‌ها برای مبتلا نشدن به زگیل تناسلی داشتن رابطه جنسی مطمئن و واکسن زدن محسوب می‌شوند. واکسن گارداسیل نوعی واکسن است که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس به خانم‌ها و آقایان زده می‌شود. واکسن گارداسیل باید طی دو یا سه دوز تزریق شود.

زمان مناسب برای واکسن گارداسیل

برای محافظت از جنین و مادر دوزهای مختلف واکسن باید به طور کامل تزریق شوند. درصورتی‌که خانم باردار قبل از حاملگی واکسن نزد، باید تا به‌دنیا آمدن نوزاد صبر کند. زیرا معمولاً تزریق واکسن در بارداری توصیه نمی‌شود.

زگیل تناسلی التهابی است که از راه‌های مختلف ایجاد می‌شود. خوشبختانه زگیل تناسلی در بارداری هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: