• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

راهنمای سه ماهه دوم بارداری

راهنمای سه ماهه دوم بارداری

راهنمای سه ماهه دوم بارداری

راهنمای سه ماهه دوم بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

بطور قطع دوران بارداری، یکی از مهمترین، شیرین ترین و البته حساس ترین دوران زندگی یک خانم می باشد. این دوران علاوه بر شیرینی ها و انتظارات لذتبخش برای مادر شدن، مملو از مراقبت ها و نکات ریز و درشتی است که با رعایت آنها می توان دوره بارداری آرام و سالمی را طی نمود؛ بنابراین آشنایی با این نکات می تواند کار را بسیار ساده تر کرده و استرس ها و سردرگمی های والدین را نیز کاهش دهد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “راهنمای سه ماهه دوم بارداری” پرداخته است.

بطور قطع دوران بارداری، یکی از مهمترین، شیرین ترین و البته حساس ترین دوران زندگی یک خانم می باشد. این دوران علاوه بر شیرینی ها و انتظارات لذتبخش برای مادر شدن، مملو از مراقبت ها و نکات ریز و درشتی است که با رعایت آنها می توان دوره بارداری آرام و سالمی را طی نمود؛ بنابراین آشنایی با این نکات می تواند کار را بسیار ساده تر کرده و استرس ها و سردرگمی های والدین را نیز کاهش دهد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

در مقالات گذشته در مورد سه ماهه اول بارداری، حالتها و ویژگی های هر ماه صحبت کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم که به بررسی سه ماهه دوم بارداری پرداخته و علائم، حالتها و ویژگی های این دوره را بیان خواهیم نمود.

 راهنمای سه ماهه دوم بارداری

ماه چهارم در سه ماهه دوم بارداری

ماه چهارم در سه ماهه دوم بارداری ماه مهم و خاصی است. بسیاری از نقاط عطف هیجان انگیز در این ماه رخ می دهد که از مهم ترین آنها می توان به ورود به سه ماهه دوم اشاره نمود.

علائم بارداری در ماه چهارم بارداری

بطور کلی برخی از شایع ترین علائم بارداری در ماه چهارم بارداری موارد زیر هستند هرچند ممکن است که یک مادر همه آنها را تجربه نکند:

هوس های غذایی:

بهتر است در این دوره هوس های خود را در حد اعتدال نگه دارید و از رژیم غذایی متعادل بارداری خود غافل نشوید. و اگر میل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند گچ، خاک یا مواد شوینده لباسشویی دارید، تسلیم نشده و با پزشک متخصص خود در این باره مشورت کنید، چرا که ممکن است این هوس ها نشانه ای از بیماری خاصی به نام پیکا باشد.

درد مبهم و تیز شکم:

 همانطور که رحم در دوران بارداری رشد می کند، رباط های حمایت کننده آن نیز کشیده می شوند. این امر می تواند موجب بروز درد زیر شکم شود که کمی مبهم و تیز می باشد. بخاطر داشته باشید که تغییر وضعیت می تواند به کاهش درد رباط گرد در هنگام ضربه کمک کند.

حساس شدن دندان ها و لثه ها:

هورمون های بارداری می توانند شما را مستعد ابتلا به التهاب لثه و درد دندان کنند و ممکن است لثه ها و دندان ها را حساس تر از حد معمول کنند. در صورت بروز چنین عارضه ای می توان برای تسکین ناراحتی، روزی دو بار با یک مسواک نرم مسواک زد و یا در صورت لزوم دهان را با آب نمک شستشو داد.

رگهای عنکبوتی:

 این رگ‌های نازک، قرمز یا ارغوانی روی سطح پوست صورت یا پاها، نسخه خفیف رگ‌ های واریسی هستند. در واقع تغییر در گردش خون در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون می تواند موجب بروز این عارضه شود. رگهای عنکبوتی معمولاً پس از زایمان خود به خود محو می شوند.

 راهنمای سه ماهه دوم بارداری

ماه پنجم در سه ماهه دوم بارداری

بدن مادر در طول بارداری به شکل های متفاوتی تغییر می‌کند، در ماه پنجم در سه ماهه دوم بارداری شکم شما نیز ممکن است کاملاً قابل مشاهده باشد. در این ماه، بدن احتمالاً با تغییرات فیزیکی که با یک برآمدگی رو به رشد و تغییر مرکز ثقل شما به وجود می‌آیند، سازگار خواهد شد.

علائم بارداری در ماه پنجم بارداری

در این دوره مادر می تواند از تقویت انرژی که سه ماهه دوم به آن معروف است، لذت ببرد. البته ممکن است در پنج ماهگی حاملگی، علائم آزار دهنده و مزاحمی را نیز تجربه کنید. از جمله شایع ترین این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پاهای متورم:

 افزایش وزن بارداری، احتباس مایعات و هورمون ریلکسین بارداری ممکن است موجب بروز این علائم شوند. ریلکس کردن عضلات، بدن را برای زایمان آماده می کند و همچنین مفاصل پاهای شما را نرم می کند و موجب می شود پاها منبسط شوند. یک حمام خنک پا نیز می تواند به تسکین بخشی از تورم کمک کند. بالا بردن پاها نیز می تواند موثر باشد.

درد در پایین کمر:

 در ماه پنجم بارداری، وضعیت بدن ممکن است برای تطبیق شکم در حال رشد خود تغییر کند. همانطور که برآمدگی شکم بزرگ می شود، مرکز ثقل بدن نیز تغییر می کند. این امر می تواند موجب ایجاد فشار در قسمت پایین کمر شود، زیرا ماهیچه های بدن باید برای تحمل وزن اضافی و تغییر شکل بدن سخت کار کنند.

 سرگیجه:

 همانطور که کودک شما رشد می کند، گردش خون شما نیز تغییر می کند و در نتیجه جریان خون کمتری به سر شما می رسد. این امر می تواند باعث ایجاد احساس گیجی در هنگام ایستادن یا تغییر موقعیت ناگهانی شود. مراقب باشید و کارها را به آرامی انجام دهید و از قرار گرفتن روی پا در هنگام سرگیجه بپرهیزید.

ماه ششم در سه ماهه دوم بارداری

در شش ماهگی بارداری، به پایان سه ماهه دوم بارداری نزدیک می شوید و حتی اگر از علائم آزار دهنده و شایع بارداری مانند سوزش سر دل، گرگرفتگی و کمردرد رنج می برید، نسبت به تولد نوزاد خود در چند ماه آینده بسیار پرانرژی و هیجان زده می باشید. در این دوره و در داخل شکم شما، جنین گام های بزرگی در رشد خود برمی دارد، زیرا ریه ها و اندام اصلی او تقریباً برای ورود بزرگ خود آماده شده است.

علائم بارداری در ماه ششم بارداری

در ماه ششم بارداری، ممکن است برخی از این علائم رایج بارداری را تجربه کنید:

سوزش سرد:

 آن هورمون های مزاحم حاملگی دوباره وارد کار شده و این بار دریچه بین معده و مری را شل می کنند. این اتفاق باعث می شود که اسیدهای معده به مری نشت کنند و احساس سوزش ناراحت کننده ای را در فرد ایجاد نمایند. اگر سوزش معده شما را آزار می دهد، سعی کنید هر روز بجای سه وعده غذایی کامل، حدود شش وعده غذایی کم بخورید و از مصرف غذاهای تند یا سرخ شده، مرکبات و شکلات اجتناب کنید.

گرگرفتگی:

 اگر فکر می کردید گرگرفتگی فقط نشانه یائسگی است، بهتر است دوباره به آن فکر کنید! این اتفاق برای یک مادر باردار که کالری بیشتری می سوزاند و گرمای بیشتری تولید می کند غیر معمول نیست که گاهی این علامت را تجربه کند. اگر گرگرفتگی باعث ناراحتی و عرق کردن شما می شود، هیدراته بمانید، لباس های گشاد بپوشید و از پنکه قابل حمل در خانه و محل کار استفاده کنید.

 راهنمای سه ماهه دوم بارداری

در پایان:

سه ماهه دوم بارداری یکی از شیرین ترین دوره های بارداری است که اتفاقات جالب و هیجان انگیزی در آن خواهد افتاد و مادر و جنین برای ورود به سه ماهه نهایی و ورود به دنیا آماده خواهند شد. آشنایی با علائم این دوره و نحوه رویارویی با آنها می تواند به آرامش و سلامتی مادر و کودک در این دوره کمک نماید.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: