• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

زعفران در دوران بارداری

زعفران در دوران بارداری

زعفران در دوران بارداری

زعفران در دوران بارداری؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

قطعاً فرهنگ شما بیشتر از آنچه تصور می کنید بر آنچه می خورید تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، اگر ریشه در فرهنگ‌هایی دارید که در آنها زعفران یک ادویه محبوب و رایج است، بهتر است از قبل با توصیه‌هایی درباره فواید زعفران در دوران بارداری شوید چرا که دانستن اثرات بالقوه زعفران در دوران بارداری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “زعفران در دوران بارداری” پرداخته است.

قطعاً فرهنگ شما بیشتر از آنچه تصور می کنید بر آنچه می خورید تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، اگر ریشه در فرهنگ‌هایی دارید که در آنها زعفران یک ادویه محبوب و رایج است، بهتر است از قبل با توصیه‌هایی درباره فواید زعفران در دوران بارداری شوید چرا که دانستن اثرات بالقوه زعفران در دوران بارداری نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

زعفران چیست؟

شاید بهتر باشد که قبل از بررسی زعفران در دوران بارداری، ابتدا به معرفی اجمالی زعفران بپردازیم.

 زعفران ادویه‌ای است که از گیاه زعفران که به آن Crocus sativus نیز می‌گویند به دست می‌آید. اگرچه زعفران در کشورهایی مانند هند، افغانستان، مراکش و یونان نیز کشت می‌شود اما باید گفت که بخش عمده زعفران جهان در ایران کشت می‌شود.

زعفران عمدتاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود و قیمت قابل توجه آن شناخته شده است. زعفران بطور کلی گران‌ترین ادویه جهان بشمار می‌رود که دلیل آن فرآیند کار فشرده‌ای است که در پرورش و برداشت آن انجام می‌شود.

 زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در دوران حاملگی، خطرات و مزایای آن

برخی از فرهنگ ها معتقدند که باید راهی برای مصرف زعفران پس از سه ماهه اول بارداری پیدا کنید.

بسیاری از فرهنگ ها در مورد غذا در دوران بارداری و در دوران شیردهی، تابوهای سنتی یا فرهنگی دارند. به عنوان مثال، در برخی از مناطق روستایی هند، برخی از غذاها گرم و سرد هستند. علاوه بر این، از آنجایی که بارداری یک حالت گرم در نظر گرفته می شود، به افراد باردار توصیه می شود از مصرف غذاهای گرم مانند آناناس، پاپایا، موز و حتی تخم مرغ و گوشت تا پس از زایمان خود خودداری کنند. در واقع مردم این مناطق نگران هستند که این غذاها باعث سقط جنین، زایمان مشکل و حتی ناهنجاری های جنینی شوند.

با این حال، نظرسنجی از زنان در مناطق مختلف مانند مناطق روستایی هند نشان داده است که زعفران در دوران بارداری مورد تایید قرار می گیرد. چرا که برای مثال زعفران می تواند پوست کودک را روشن‌تر نشان کند که در هند نتیجه مطلوبی محسوب می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که زعفران می تواند برخی از علائم رایج بارداری را تسکین دهد.

آیا مصرف زعفران در بارداری بی خطر است یا مصرف زیاد آن می تواند باعث سقط جنین شود؟

برخی از تحقیقات و منابع معتبر، از جمله برخی آزمایش‌های بالینی، نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات کمک کند. اما وقتی باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید، این موضوع دیگر فقط به شما مربوط نمی شود و بررسی اینکه آیا زعفران برای مادر و کودک او بی خطر است یا خیر، امر مهمی خواهد بود.

مانند بسیاری از بایدها و نبایدهای بارداری، به نظر می رسد که سه ماهه اول بارداری مهم ترین دوره در بارداری است. تحقیقات صورت گرفته در این حوزه نشان می دهد که بهتر است مادران در سه ماهه اول بارداری از مصرف زعفران خودداری کنند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که میزان سقط جنین در کشاورزان زن که در سه ماهه اول بارداری خود در معرض زعفران و مصرف آن قرار داشتند، بیشتر بود.

فواید بالقوه زعفران در دوران بارداری

زعفران قرن‌هاست که در طب سنتی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله مواردی که ممکن است بر افراد باردار تأثیر بگذارد، استفاده می‌شود، که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوزش سردل
  • مشکلات گوارشی
  • فشار خون بالا

اغلب افراد برای رفع این مشکلات به مصرف زعفران روی می آورند اما در مورد مادران باردار پیشنهاد شده است که آنها می توانند 0.5 تا 2 گرم منبع مطمئن زعفران را در روز برای حفظ خاصیت ارتجاعی بافت رحم در دوران بارداری و پس از گذشت سه ماهه اول مصرف کنند.

 زعفران در دوران بارداری

در پایان

دوران بارداری یکی از حساس ترین و البته زیباترین دوران زندگی یک زن است که باید به بهترین شکل ممکن طی شود. گذر کردن از دوران بارداری بشکل سالم و آرام می تواند به سلامت جسمی مادر و کودک منجر شود. یکی از مواردی که مادران باید توجه بسیار ویژه ای در این دوران به آن داشته باشند، بحث تغذیه و مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی مختلف می باشد. زعفران یکی از ادویه های پرکاربردی است که مصرف آن در هر دوره به دقت و توجه خاصی نیاز خواهد داشت.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: