• 09107661244 | 02188484081
  • info@drkarisani.com

افتادگی بند ناف

افتادگی بند ناف

افتادگی بند ناف

افتادگی بند ناف؟ هر آن‌چیزی که باید شما بدانید

بطور کلی اختلالات بسیار زیادی در دوران بارداری وجود دارند که در صورت بروز ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای مادر یا جنین به همراه بیاورند. یکی از این مشکلات، افتادگی بند ناف می باشد که ما در این مقاله سعی داریم به بررسی آن بپردازیم.
در این مقاله خانم دکتر نرمین کریسانی متخصص زنان و جراح زیبایی به موضوع “افتادگی بند ناف” پرداخته است.

دوران بارداری یکی از شیرین ترین دورانی است که یک زن می تواند آن را تجربه کند. اما این دوران شیرین قطعاً یکی از حساس ترین دوران نیز برای یک زن محسوب می شود. زنی که قرار است مادر شود باید بسیار آگاه و حساس به شرایط و بدن خود باشد تا بتواند دوران بارداری آرام و ایمنی را پشت سر بگذارد. بطور کلی اختلالات بسیار زیادی در دوران بارداری وجود دارند که در صورت بروز ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای مادر یا جنین به همراه بیاورند. یکی از این مشکلات، افتادگی بند ناف می باشد که ما در این مقاله سعی داریم به بررسی آن بپردازیم.

افتادگی بند ناف

بند ناف چیست؟

بند ناف ساختاری انعطاف پذیر و لوله مانند است که در دوران بارداری جنین را به بدن مادر متصل می کند. بند ناف راه نجات نوزاد برای مادر است. بند ناف در واقع از این طریق اکسیژن و مواد مغذی را از بدن مادر به نوزاد منتقل می کند و همچنین مواد زائد کودک را با خود می برد. بند ناف از سه رگ خونی، دو شریان و یک ورید تشکیل شده است.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

افتادگی بند ناف، مشکلات و علل آن

این وضعیت در واقع زمانی رخ می دهد که بند ناف بین قسمت ارائه شده جنین و دهانه رحم به داخل واژن می افتد که اصطلاحاً به آن پرولپس می گویند. افتادگی بند ناف در حالت کلی قبل یا در حین زایمان اتفاق می افتد. بطور کلی و بر طبق آمارهای ارائه شده حدود 0.16٪ الی 0.18٪ یا تقریباً 1 مورد در هر 300 مورد تولد این امر را تجربه می کنند.

مشکلات افتادگی بند ناف

افتادگی بند ناف یک اورژانس ناشایع اما بالقوه کشنده است. هنگامی که این اتفاق در حین زایمان رخ می دهد، بند ناف بین قسمت ارائه کننده جنین و دهانه رحم فشرده می شود. این اتفاق می تواند موجب از دست دادن اکسیژن برای جنین شده و حتی منجر به مرده زایی شود.

علت افتادگی بند ناف چیست؟

در حالت کلی دلایل متعددی در افتادگی بند ناف دخیل هستند اما از علل شایع افتادگی بند ناف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پارگی زودرس غشاها
  • زایمان زودرس
  • حاملگی های چند قلو (دوقلو، سه قلو و …
  • پلی هیدرآمنیوس یا وجود مایع آمنیوتیک بیش از حد
  • ارائه نادرست جنین یا نمایش بریچ
افتادگی بند ناف

پرولاپس بند ناف یا همان افتادگی بند ناف چگونه تشخیص داده می شود؟

اغلب افتادگی بند ناف با دیدن یا لمس افتادگی بند ناف در معاینه لگن توسط پزشک تشخیص داده می شود. علاوه بر این، نوزاد ممکن است ضربان قلب جنینی غیر طبیعی به نام برادی کاردی یا به عبارت دیگر ضربان قلب کمتر از 120 ضربه در دقیقه داشته باشد که پزشک از این طریق نیز می تواند افتادگی بند ناف را تشخیص دهد.

افتادگی بند ناف چگونه مدیریت می شود؟

افتادگی بند ناف یک مورد اورژانس حاد مامایی است که نیاز به زایمان فوری دارد. مسیر زایمان معمولاً سزارین است. پزشک با بالا بردن دستی قسمت نمایش جنین، تا زمان انجام سزارین، فشرده سازی بند ناف را برطرف می کند که البته این امر خطر از دست دادن اکسیژن جنین را کاهش می دهد.

اگر مشکل افتادگی بند ناف را بتوان بلافاصله حل نمود، ممکن است آسیب دائمی برای جنین بوجود نیاید. با این حال، هر چه این تاخیر بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلات مانند آسیب مغزی یا مرگ برای نوزاد بیشتر می شود.

افتادگی بند ناف

در پایان

دوران بارداری علاوه بر شیرینی ها و لذت های خاص خود، دوران مخاطره آمیز و حساسی می باشد. یکی از مشکلاتی که در صورت بروز می توان تهدید بزرگی بر جان و سلامتی جنین باشد، افتادگی بند ناف می باشد؛ بنابراین تشخیص سریع و مدیریت این مشکل توسط پزشک می تواند از بروز مشکلات جدی در جنین جلوگیری بعمل آورد.

برای دریافت نوبت از خانم دکتر کریسانی از طریق زیر اقدام نمایید.

آدرس: گیشا، نبش خیابان بیست و پنجم (ایزدی) ، پلاک ۳۲۸، طبقه سوم، واحد 10

تلفن های مطب: 0910766124402188484081 مسیریابی:Waze گوگل مپ: